استان کردستان
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدین امیدوارم بازدید خوبی داشته باشین.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان
تحقیق و مقاله
webloglovely11@yahoo.com




جغرافیای استان کردستان

استان کردستان با وسعت ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است. استان کردستان بین مدارهای ۳۴ درجه و۴۴ دقیقه و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه شمالی و بین نصف النهارهای ۴۵ درجه و ۳۱ دقیقه و ۴۸ درجه و ۱۶ دقیقه شرقی قرار دارد. این استان ازشمال با آذربایجان غربی و بخشی از زنجان، از شرق با استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان، از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است.

شهرستان های استان کردستان

براساس‌ آمارگیری‌ و آخرین‌ تقسیمات‌ کشوری در سال۱۳۸۵، استان‌ کردستان‌ دارای نه شهرستان‌، ۱۲ شهر، ۲۷ بخش‌ و ۸۴ دهستان‌ است و همچنین‌ دارای‌ ۱۷۶۷ آبادی‌ دارای‌ سکنه‌ و ۱۹۲ آبادی‌ خالی‌ از سکنه‌ است‌. شهر سنندج مرکز استان است و شهرستانهای آن شامل سقز، بانه، بیجار، قروه، مریوان، سروآباد، سنندج، کامیاران و دیواندره می‌باشد.

پیشینه تاریخی استان کردستان

استان‌ کردستان‌ بخشی‌ از سرزمینی‌ است‌ که‌ تحت‌ حکومت‌ مادها اداره‌ می‌شد. حدود تاریخی‌ سرزمین‌های‌ تابع‌ دولت‌ ماد از شمال‌ با اورارتو، از غرب‌ با آشور و از جنوب‌ غربی‌ و جنوب‌ با ایلام‌ و سومر (بابل و اکاد‌) محدود بود.

آداب و رسوم استان کردستان

آیین ها و جشن های استان کردستان

استان کردستان یکی از استان های کردنشین در غرب ایران است، اکثریت ساکنان این استان، کرد زبان هستند که به لهجه های مختلف تکلم می کنند. درباره زبان کردی مردم شناسان بر این رأی هستند که زبان کردی یکی از زبان های گروه هند و اروپایی و ایرانی است.

موسیقی محلی استان کردستان

کردستان‌ سرزمین‌ ترانه‌ها و آهنگ‌ هاست‌ و در هر منطقه ی‌ آن‌ صدها آهنگ‌، ترانه‌، بیت‌ و لالایی وجود دارد که این‌ ترانه‌ها با ریتم های شاد و گوناگون‌ نوازشگر اهل‌ دل‌ است‌. کردستان‌ را باید مهد موسیقی ایرانی قلمداد کرد، زیرا موسیقی کردی با موسیقی‌ های باستانی ایران‌ نسبتی تمام‌ و کمال‌ دارد.

خوراک محلی استان کردستان

دوخوا (آش دوغ)، دوینه (ترخینه)، شله گنیه، شوروا، شل کینه، گرماو، رشته رون، یک آبه، پرشتین (آش کردی)، شلغم باغی یا شلغم ترش، کلانه، بریان یا کباب کردی.

پوشاک‌ محلی استان کردستان

 پوشاک‌ مردان‌ و زنان‌ کرد شامل‌ تن‌پوش‌، سرپوش‌ و پای‌افزار است. ساخت‌ و کاربرد هریک‌ از این‌ اجزا بسته‌ به‌ فصل‌، نوع‌ کار و معیشت‌ و مراسم‌ و جشن‌ها با یکدیگر تفاوت‌ دارد. هرچند پوشاک‌ نواحی‌ مختلف‌ کردستان‌ مانند اورامان‌، سقز، بانه‌، گروس‌، سنندج‌، مریوان‌ و … متفاوت‌ است اما از نظر پوشش‌ کامل‌ بدن‌، همه‌ با هم‌ یکسان‌ هستند.

مشاهیر استان کردستان

کردستان‌ محل‌ پرورش‌ مفاخر ارزشمند و گرانمایه‌ای‌ بوده‌ است‌ که‌ در ایران‌ نقش‌ مهم‌ و مؤثری‌ داشته‌اند ، به ‌ویژه‌ برخی‌ از آنها در دنیای‌ اسلام‌ از مقام‌ ارجمندی‌ برخوردار بوده‌اند . بنا به‌ اسناد ، کتاب‌ها و مدارک‌ تاریخی‌ مقر ظهور زردشت‌ را این‌ ناحیه‌ می‌دانند .

سوغات استان کردستان

تعدادی از تولیدات و هنر های سنتی مخصوصا صنایع دستی عبارتند از: فرش، گلیم، سجاده، نمد و نیز زیورآلات دست ساز را می توان نام برد. گفته می شود پس از فرش، تخته نرد از مهمترین صنایع دستی تولیدی در این منطقه بشمار می رود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:کردستان,استان کردستان, :: 14:36 ::  نويسنده : فاطمه زاهدی