سید مصطفی خمینی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدین امیدوارم بازدید خوبی داشته باشین.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان
تحقیق و مقاله
webloglovely11@yahoo.com




شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

ولادت سید مصطفی خمینی

شهید سید مصطفی خمینی در ۲۱ آذر ۱۳۰۹ ه‍ ش برابر با ۲۱ رجب ۱۳۴۹ ه‍ ق در محله الوندیه شهرستان قم در منزل اجاره‌ای متولد شد. به مناسبت نام پدر بزرگ پدری ‌اش شهید سید مصطفی موسوی‌ او را نیز مصطفی نامیدند.

 

برفراز کرسی اجتهاد

حاج آقا سید مصطفی خمینی پس از تلاش فراوان در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد، اجازه اجتهاد او از طرف امام خمینی (ره‌) بود. عارف واصل آیت الله حاج سیدرضا بهأالدینی که سالیان طولانی با ایشان حشر و نشر داشت‌، در خصوص مقام علمی او چنین می‌نویسد: «بسمه تعالی‌. الحاج مصطفی آیة‌ الله جمع بین‌المعقول و المنقول و السیاسة الاسلامیة و الدینیه فی شبابه و بلغ مابلغ من نوادر زماننا بل من نوادر الاعصار و الازمان‌…

تالیفات سید مصطفی خمینی

با اینکه حاج آقا سید مصطفی خمینی هنوز جوان بود، ولی دیری نپایید که در زمینه‌های تحقیق و تألیف نیز توجه همگان را به خود جلب نمود. مرور اجمالی بر تألیفات ایشان‌، بهترین گواه بر نبوغ و فقاهت پویای آن محقق و فقیه فرزانه است‌.

۱ـ القواعد الحکمیه (حاشیه براسفار ملاصدرا)

۲ـ حاشیه بر شرح هدایه ملاصدرا

۳ـ حاشیه بر مبدأ و معاد ملاصدرا

۴ـ کتاب البیع (این کتاب در سه جلد بوده‌؛ ولی در حال حاضر فقط جلد اول و بحث ولایت فقیه از جلد دوم آن موجود است‌)

۵ـ کتاب الاجاره

۶ـ مستند تحریرالوسیله

۷ـ الحاشیة علی‌العروة الوثقی

۸ـ کتاب الخیارات

۹ـ المکاسب المحرمه

۱۰ـ الواجبات فی‌الصلاة

۱۱ـ کتاب الصوم

۱۲ـ تحریرات فی‌الاصول (۸ جلد)

۱۳ـ کتاب الطهارة

۱۴ـ القواعدالرجالیه

۱۵ـ حاشیه بر مستدرک مرحوم میرزاحسین نوری

۱۶ـ شرح زندگانی ائمه معصومین

۱۷ـ تطبیق هیئت جدید بر هیئت و نجوم اسلامی

۱۸ـ تفسیرالقرآن الکریم (۴ جلد)

۱۹ـ الفوائد و العوائد

۲۰ـ الخلل فی‌الصلاة

ازدواج آیت الله مصطفی خمینی

آیت الله سید مصطفی خمینی در سال ۱۳۳۵ شمسی با خانم معصومه حائری دختر آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی ازدواج نمود. خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره‌) دربارة چگونگی این ازدواج می‌گوید: یک وقت شایع شد که با آقا مرتضی حائری وصلت کرده‌ایم‌، به‌طوری که مصطفی می‌گوید: وقتی آقای حائری از صحن حرم بیرون می‌آید، رفقا می گویند که پدر زنت آمد. این شایعه به گوش آقا رسیده بود و یک شب آقا از من پرسید که دختر آقای حائری را دیده‌ای‌؟ من هم کمی توضیح دادم‌.

مبارزات و سیاست های سید مصطفی خمینی

شهید سید مصطفی خمینی قبل از شروع نهضت امام خمینی (ره‌) تا حدودی با جریانهای سیاسی جامعه آشنایی داشت و نسبت به جریانهای مذهبی همفکری و گرایش داشت یکی از مؤثرترین تشکلهای سیاسی و مذهبی‌، جمعیت فداییان اسلام بود که با تکیه بر مبانی فکری دینی به مبارزات دامنه‌داری از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۴ دست زد. سید مصطفی خمینی با رهبر این جمعیت‌؛ یعنی شهید سید مجتبی نواب صفوی آشنا بود و در جلسات آن شرکت می‌کرد. با نفر دوم این جمعیت نیز که شهید عبدالحسین واحدی بود، ارتباط دوستانه و نزدیکی داشت‌. آیة‌الله صادق خلخالی در خاطرات خود در این خصوص می‌گوید: سیدمصطفی‌ هیچ‌گاه حاضر نبود زیر بار ظلم و ستم برود و از این جهت ایشان‌، بی‌اندازه به مرحوم نواب و مرحوم واحدی علاقه داشت و با آنها در جلسات خصوصی شرکت می‌کرد. مخصوصاً در منزل آیة‌ الله شهید صدوقی (قدس سره‌)، که شهید واحدی مدتی در آنجا مخفی بود.

شهادت سید مصطفی خمینی

آیت‌ الله سید مصطفی خمینی ، پس از دورانی پر از رنج‌، تلاش و مبارزه در سحرگاه یکشنبه اول آبان ماه ۱۳۵۶ (برابر با نهم ذی‌قعده ۱۳۹۷ ه‍ ق‌) در سن ۴۷ سالگی در نجف به‌ طور ناگهانی و مرموز در خانه خود درگذشت‌. اولین کسی که از این واقعه آگاه شد و دیگران را نیز مطلع نمود، خادمه منزل حاج آقا مصطفی خمینی به نام صغرا خانم بود

سید مصطفى خمینی در نگاه بزرگان

شخصیت علمى و سیاسى و عرفانى و عبادى شهید بر همگان روشن است و ما بخاطر تبرک و تیمن کلام عده اى از بزرگان را زینت بخش صفحات مى گردانیم :

امام خمینى(رحمت الله علیه) :

من امید داشتم که این مرحوم (حاج آقا سید مصطفى خمینی ) شخص خدمتگذار و سودمند براى اسلام و مسلمین باشد ولى ((لا راد لقضائه و ان الله لغنى عن العالمین.

آیت الله العظمى بهاء الدینى (رحمت الله علیه) :

… ابن الامام ، بل هو الامام ، بل له اب مثل الامام ، شدید الحب بالامام ، لا لاجل الابوة ، و الامام شدید الحب لا لاجل ابنوة ، بل لجهات اخر لامجال لذکرها.

آیت الله حاج آقا مصطفى خمینى : دانشهاى عقلى و نقلى ، سیاست اسلامى و دینى را در جوانى یاد گرفته ، و به جایى رسیده بود، که از نخبگان زمان ما، بلکه عصرها و زمانها بود. درست گفتار و نیک سیرت بود، با کمال زیرکى و هوشیارى به نفوس ، آگاهى داشت ، در انقلاب اسلامى و حوادث آن نقش ‍ بسیار ارزنده اى داشت … فرزند امام بود، بلکه خود، امامى بود، بلکه پدرى مثل امام داشت …

حضرت آیت الله العظمى خامنه اى(مدظله العالی) :

مرحوم سید مصطفى خمینى (رحمت الله علیه)یکى از شخصیت هاى بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزى که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸ – ۴۷ سالگى بودند و در آن سن جزء ممتازین کسانى بود، که در حوزه هاى علمیه قم ، نجف ، مشهد، و… وجود داشت ، بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علمیه قم از سالهاى قبل مى شناختم .

آیت الله معرفت(رحمت الله علیه) :

((تواضع و فروتنى از ویژگیهاى آن مرحوم بود و این در حالى بود که ایشان هم به دلیل فرزندى امام (رحمت الله علیه) و هم به خاطر ویژگیهایى فردى از موقعیت اجتماعى بالایى برخوردار بود… ایشان جلوتر از پدر بزرگوارشان حرف نمى زد، و اصولا نمى توان آن مرحوم را از والد جدا دانست . خیلى از افراد اعتقاد داشتند که ایشان در تمام ابعاد همانند زمانى است که امام (ره ) در سنین جوانى بودند.))



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:خمینی,سیدمصطفی خمینی,, :: 16:22 ::  نويسنده : فاطمه زاهدی